Szukasz ofert na ZIMA 2024/2025

Tak

Umowy turystyczne UE – Anulowanie, Zwrot i Zmiana Daty

Warunki anulowania, zwrotu i zmiany daty w umowach turystycznych zgodnie z zasadami UE
W sektorze turystycznym prawa konsumentów są szczegółowo i starannie chronione na mocy przepisów Unii Europejskiej. W tym kontekście w umowach dotyczących wycieczek pakietowych określane są prawa zarówno firm, jak i podróżnych w zakresie anulowania, zwrotu oraz zmiany daty. Szczegóły tego istotnego zagadnienia są jasno określone.

1. Czym jest wycieczka pakietowa?
W rozumieniu UE „wycieczka pakietowa” oznacza programy turystyczne obejmujące transport, zakwaterowanie oraz co najmniej jedną dodatkową usługę razem. Świadczenie takich usług w pakiecie za jedną cenę jest traktowane jako wycieczka pakietowa. Usługi te podlegają jednak określonym zasadom.

2. Ograniczone stosowanie prawa odstąpienia od umowy
Zgodnie z Dyrektywą UE w sprawie praw konsumentów, w przypadku usług turystycznych nie ma ogólnego prawa do odstąpienia od umowy, ponieważ są one świadczone w określonym przedziale czasowym. Oznacza to, że konsument nie może skorzystać z prawa odstąpienia w ciągu 14 dni, a zasada ta dotyczy wycieczek pakietowych.

3. Bezpłatne anulowanie w wyjątkowych okolicznościach
Choć konsument nie ma prawa odstąpienia w ciągu 14 dni, może skorzystać z tego prawa w pewnych wyjątkowych przypadkach. Jednym z takich przypadków są nadzwyczajne okoliczności. Jeżeli w miejscu docelowym wystąpi klęska żywiołowa, zagrożenie terrorystyczne, pandemia lub wojna, konsument może anulować wycieczkę. W wyniku anulowania ma prawo do pełnego zwrotu wszystkich wpłaconych kwot. Aby skorzystać z tego prawa, konieczne jest wystąpienie wskazanych okoliczności.

4. Standardowa polityka anulowania
Firmy turystyczne muszą przekazać klientom na piśmie warunki anulowania podczas dokonywania rezerwacji. Zazwyczaj przekazywane warunki wyglądają następująco:

  • Anulowanie na 30 dni przed wyjazdem: pełny zwrot

  • Anulowanie na 29–15 dni przed wyjazdem: zwrot 50%

  • Anulowanie na 14 dni lub mniej przed wyjazdem: brak zwrotu

  • Podane okresy są przykładowe i mogą się różnić w umowie firmy.

5. Wniosek o zmianę daty
Podróżni mogą chcieć zmienić datę przed rozpoczęciem wycieczki. Takie wnioski można zrealizować, ale mogą zostać naliczone dodatkowe koszty. Ważne, aby warunki te były wcześniej przekazane przez firmę.

6. Prawo przeniesienia na osobę trzecią
Zgodnie z przepisami UE prawo do uczestnictwa w wycieczce można przenieść na inną osobę. Przeniesienie musi nastąpić nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem wycieczki. Za tę procedurę od konsumenta może zostać pobrana określona opłata.

7. Termin zwrotu pieniędzy
W przypadku anulowania, zwrot pieniędzy musi nastąpić w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o anulowanie. Opóźnienia mogą skutkować utratą praw. W takich przypadkach konsument może mieć prawo do odszkodowania.

8. Częściowy zwrot
Jeżeli możliwe było skorzystanie tylko z części wycieczki pakietowej, konsument może zażądać zwrotu kosztów niewykorzystanej usługi. Firma jest zobowiązana do rozsądnego uwzględnienia takiego wniosku.

9. Anulowanie wycieczki przez firmę
Firma turystyczna ma prawo odwołać wycieczkę, na przykład z powodu niewystarczającej liczby uczestników. W takim przypadku firma ma określone obowiązki wobec konsumentów:

  • Pełny zwrot wpłaconej kwoty bez potrąceń.

  • Możliwość zaproponowania innej, równoważnej wycieczki.

  • Konsument nie jest zobowiązany do przyjęcia zaproponowanej alternatywy.

10. Obowiązek wcześniejszego poinformowania
Przed dokonaniem rezerwacji firmy turystyczne muszą przekazać pisemne informacje na temat szczegółów usługi, warunków anulowania i ubezpieczenia. W przypadku braku takiej informacji decyzje podejmowane są na korzyść konsumenta.

11. Problemy z wizą i dokumentami
Brak lub nieważność dokumentów podróży po stronie konsumenta nie daje prawa do anulowania wycieczki. W takich przypadkach firma nie ma obowiązku zwrotu kosztów usługi, ale musi poinformować o tym klienta z wyprzedzeniem.

12. Zmiany cen
Firma ma prawo podnieść ceny w związku ze zmianą kursów walut lub podatków. Podwyżka nie może jednak przekroczyć 8%. Jeżeli przekroczy ten próg, konsument ma prawo bezpłatnie odstąpić od umowy. Podwyżka musi być przekazana na piśmie co najmniej 20 dni przed wycieczką.

13. Zmiany warunków umowy
W przypadku istotnej zmiany przed podróżą klientowi przysługują następujące prawa:

  • Może dobrowolnie zaakceptować zmianę.

  • Może wybrać alternatywną wycieczkę.

  • Może całkowicie odstąpić od umowy i otrzymać pełny zwrot pieniędzy.

  • W takich przypadkach decyzja należy wyłącznie do konsumenta.

14. Ubezpieczenie podróży
W krajach UE ubezpieczenie podróży jest ważnym zabezpieczeniem na wypadek anulowania lub sytuacji awaryjnych. Firma ma obowiązek przekazać klientowi szczegóły ubezpieczenia na piśmie. Konsument nie jest zobowiązany do jego przyjęcia.

15. Rozwiązywanie sporów
Od konsumentów objętych prawem UE oczekuje się, że będą próbowali rozwiązać spory z firmami bezpośrednio. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, stosuje się inne metody. W takich przypadkach konsumenci powinni skorzystać z Internetowej Platformy Rozwiązywania Sporów (ODR). Można tam znaleźć rozwiązania bezpłatnie lub za bardzo niską opłatą.

16. Odpowiedzialność firmy przy problemach na granicy lub w odprawie celnej
Klient może opuścić wycieczkę z powodu problemów osobistych podczas kontroli paszportowej lub przekraczania granicy. W takich przypadkach firma nie ponosi odpowiedzialności. Musi jednak przekazać na piśmie informacje o wymaganych dokumentach podczas podróży. Brak takiej informacji może skutkować decyzją na korzyść pasażera.

17. Terminy transferów z lotniska
Zgodnie ze standardami UE transfery lotniskowe w ramach wycieczek pakietowych muszą odbywać się punktualnie. Jeżeli opóźnienia spowodują utratę lotu, firma jest uznawana za odpowiedzialną. Zobowiązuje to firmę do zwrotu kosztów transportu lub niewykorzystanej części wycieczki.

18. Przejrzystość cen dla dzieci i niemowląt
Jeżeli firmy turystyczne oferują zniżki dla dzieci i niemowląt, muszą o tym wyraźnie poinformować konsumenta. Wprowadzające w błąd praktyki cenowe są sprzeczne z prawem UE i podlegają sankcjom. Jeśli firma jasno zadeklarowała zniżkę, późniejsze pobieranie dodatkowych opłat jest niedozwolone.

19. Przekazanie praw konsumenta na piśmie
Firmy turystyczne muszą przekazać klientom umowę o świadczenie usług. Jej celem jest zapewnienie jasnej ochrony praw obu stron. Firma musi w sposób jasny i pisemny przedstawić klientowi warunki dotyczące anulowania, zwrotu, zmian, odszkodowań i roszczeń. Brak takiej procedury oznacza, że wszystkie spory będą rozstrzygane na korzyść konsumenta. Każda umowa bez pisemnego potwierdzenia jest uznawana za nieważną.


Udostępnij

ODBIERZ ZNIŻKĘ 45 ZŁ

Przy pierwszej rezerwacji

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Trendway Travel Sp z o.o w celach marketingowych, w zakresie oraz celu wskazanym w „Informacji o przetwarzaniu danych osobowych”, poprzez elektroniczną formę komunikacji (e-mail), także z użyciem tzw. automatycznych systemów wywołujących.

INFORMACJE DLA PODRÓŻNYCH

Płatności, Hotele i Spokojne Kierunki
Płatności, Hotele i Spokojne Kierunki
ODKRYJ CAŁĄ TREŚĆ
INFORMACJE DLA PODRÓŻNYCH 12.08.2025

INFORMACJE DLA PODRÓŻNYCH

Malediwy
Malediwy
ODKRYJ CAŁĄ TREŚĆ
INFORMACJE DLA PODRÓŻNYCH 17.04.2024

Oferta Od Agenta

Znajdziesz oferty Biur Podróży

Masz pytanie?
Mamy odpowiedź.

Skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe, ale najszybszym sposobem uzyskania odpowiedzi jest zamówienie telefonu.

zamówienie telefonu
Chciałbyś otrzymać szybką pomoc

na żywo?

Zarezerwuj rozmowę, a nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie jak najszybciej.